ősz

ősz

2014. április 26.

Kellemes húsvéti ünnepeket kívánok, kicsit megkésve :-)

Igaz a húsvéti ünnepek már véget értek, én mégis most hozok pár húsvéti meglepetést. Már az ünnepek előtt időben kitaláltam, hogy a család felnőtt tagjainak szappankákat készítek meglepetésként, ehhez beszereztem egy nyuszis szilikonformát. A nyusziszappanok színeit különböző agyagok felhasználásával értem el, több kevesebb sikerrel.
A legjobban talán a zöld agyagos és a kurkumával színezett szappankák sikerültek, a rózsaszín agyaggal készülteket túl korán szedtem ki a formákból, és kicsit több agyagot is elbírt volna. A kék anyagos szappanok színe sajnos nagyon kifakult, a végén az eredetileg a kiöntéskor kékesszürke színű anyagból másnapra a halványsárga és a halványzöld közötti átmenetben pompázó színű szappan lett. 
Mivel szerettem volna a kislányomnak egy igazi, babás rózsaszínű szappant is készíteni, a rózsaszín agyagos szappant újra elkészítettem, immár rózsa formába öntve, és több agyagot felhasználva.

A zöld agyagot elsősorban zsírosabb, pattanásos bőrre ajánlják, magas ásványi anyag tartalma miatt rendkívüli módon magához vonja a bőrből a szennyeződéseket, így tisztítva, fertőtlenítve azt. Ismert gyulladáscsökkentő, méregtelenítő hatása, használják maszkokhoz, arcpakolásokhoz, arckrémekbe pedig mattító hatása miatt.
A zöld agyagos nyusziszappan összetevői a következők:
100 g. extra szűz olívaolaj, 80 g. pálmaolaj, 50 g. kókuszolaj, 10 g. avokádóolaj, 10 g. lenmagolaj. Folyadék: 87,5 g. kecsketej, NaOH: 37 g.
Illóolajként teafa illóolajat használtam, 2 csapott kávéskanál zöld agyagot tettem bele pudingosodáskor.

A rózsaszín agyag elsősorban száraz, dehidratált és érzékeny, illetve normál bőrre ajánlott,  méregtelenítő hatásáról ismert. A rózsaszín agyag a fehér és a vörös agyag keveréke, melynek színét a benne található vas-oxid adja. A rózsaszín agyag gyengéden távolítja el a bőr szennyeződéseit, finoman hámlaszt, ugyanakkor a bőr zsírtartalmát nem vonja el, így nem szárítja azt.

A rózsaszín agyaggal készített nyuszi, illetve rózsa formájú szappanba és a sárga nyuszis szappanba az alábbiak kerültek:
120 g. extra szűz olívaolaj, 96 g. pálmaolaj, 60 g. kókuszolaj, 12 g. lenmagolaj, 12 g. kukoricacsíra olaj. Folyadék: 105 g. kecsketej, NaOH: 45 g.
Illóolajként kubebabors és jázmin illóolajakat használtam. A rózsaszín nyuszikhoz és a rózsákhoz 2 kávéskanál rózsaszín agyagot adtam, míg a sárga nyusziszappanokhoz kurkuma került pudingosodáskor.

A rózsaszín, sárga és zöld nyuszik mellett terveztem egy  kék színűt is, de az - terveimmel ellentétben - nem lett kék :-) A szappan színét a kék agyag adta volna, ha (feltehetően) a lúg ki nem szívja azt. A szappan receptje a rózsaszín agyagos szappanéval megegyezik.
A világosabb színű nyuszi a kék agyagos:)

A kék agyag általánosan alkalmazható, magas ásványi anyag tartalma miatt nagyon hatékonyan hámlasztja a bőrt. Az agyagok méregtelenítő hatásának szemléltetésére egy kísérlet is ismert: patkányok egy csoportjának sztrichnint, míg a másik csoportnak a méreg mellett agyagport adtak be egyidejűleg. 

Míg a sztrichnin a patkányok első csoportjánál végzetesnek bizonyult, addig az, agyagporral adagolva nem.
A fenti kísérlet is bizonyítja, hogy az agyag úgy viselkedik, mint egy nedvszívó papír: elvonja a mérgeket, toxikus szennyeződéseket.
Ugyanakkor a bőrápolás során használva az agyagban található ásványi anyagok a megtisztított bőrt ápolják, táplálják.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése