ősz

ősz

2015. január 22.

Karácsonyi csillagszappan

A legutolsó bejegyzés óta nagyon sok idő eltelt, közben a karácsonyi időszakra több szappan is készült, amelynek a receptjeit most megosztom:)
Az elsőként elkészült (és igazán kedvenccé vált) szappan egy karácsonyi illattal megbolondított szappan, melynek világos alapjába (és a tetejére) díszítésként bronz mica porral készült csillag alakú kis szappanokat tettem, illetve a szappan tetejét mica por és glycerin elegyével dekoráltam.
A mica poros hullám technikát a The Sirona Springs Blog oldalán láttam először és nagyon megtetszett. Van, aki növényi glycerinnel, van, aki olajjal keveri ki a különböző színű mica port, majd a formába öntött szappan tetejére vékony pálcika segítségével hullámokat "fest" a csillogó, feloldott porral. 
Ahogy szárad a szappan, az olaj (vagy glycerin) mintegy "belesüpped" a szappanba, és a hullámok "alján" a mica por csillogóan megül.
A mica csillám a kozmetikai iparban is felhasznált színezőanyag, ásványi eredetű, a csillámpala rétegekből nyerik ki. Egyik, számomra különösen kedvelt és nagyon hasznos magyar blogon - a Tiszta Szívvel Műhely - honlapján olvastam egy megdöbbentő cikket arról, hogy a világban felhasznált mica por komoly részét adó Indiában hogyan bányásszák illegálisan csillámpala bányákban kiskorú gyermekek ezt, az egyébként nemcsak a szépségiparban, de az autófényezésben, építőiparban és szigetelőként elektronikus chipekben, radarokban, és a lézertechnikában is használatos anyagot:((
 A már szeletelésre "érett" szappan tetejéről is mutatok egy képet, ahol látszik, hogy a glycerin hogyan ívódott bele a szappanba és a hátrahagyott, mélyebb hullámrétegben szépen megült a csillámpor.

A karácsonyi csillagszappan receptjével még adós vagyok: 400 g. olíva olaj, 250 g. kókuszolaj, 250 g. pálmaolaj, 40 g. ricinus olaj, 60 g. kakaóvaj, 50 g. sheavaj, 20 g. méhviasz. Superfat-ként nem adtam hozzá külön olajakat, hanem a bázisolajok mennyiségéhez képest a nátronlúg arányát 5%-kal csökkentettem. Folyadékként 406 g. hűtött desztillált vízet használta, a NaOH mennyisége 148 g. volt.
 A pudingosodáskor a masszához egy csapott evőkanál cink-oxidot adtam (kis olajjal kikeverve), illatanyagként pedig "karácsonyi hangulat" nevű olaj került a szappanba, amely az édesnarancs, fahéj, szegfűszeg és ánizs keverékének csodálatos illatával engem teljesen elbűvölt. Ez az illatkompozíció egyébként viszonylag tartósnak is bizonyult a szappan érése során is.

A szappan szeletelésekor a szappanmasszában is elrejtett piros szív, virág, rombusz alakú szappanok hol szebben, hol kevésbé mutatósan bukkantak ki, arra tippelek egyébként, hogy a díszítésként előre legyártott kis piros szappanoknak még tovább kellett volna érniük, mielőtt így (újra) felhasználom őket.

Az egyik kedvenc szappanom lett, kopogós, kemény, nem ázós szappan, puha és lágy habbal és eszméletlenül finom karácsonyi illattal.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése